Mijn ontwikkelplan
Ons startpunt ben jij. Jij staat centraal. Iedere leerling heeft een eigen ontwikkelproces, dus jij ook. Jouw ontwikkelproces is uniek. Omdat je jouw eigen programma volgt is het belangrijk om goed zicht te houden op jouw ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het leerlingvolgsysteem Presentis, dat past bij ons vraaggerichte onderwijs.
Portfolio
In Presentis houd jij je portfolio bij. Je kijkt regelmatig terug naar wat je hebt geleerd en je reflecteert op jouw werk. Hoe heb je gehandeld en hoe heb je je gedragen in bepaalde situaties? Zo werk je aan jouw eigen portfolio en jouw eigen ontwikkelplan: Mijn Ontwikkel Plan (MOP).
Afspraken
Ook docenten, jouw mentor, praktijkbegeleiders en medewerkers van het zorgteam van onze school werken in Presentis. Zij houden jouw professionele begeleiding en ondersteuning bij. We doen dit altijd in overleg met jou: we praten mét jou en niet over jou. Daarom hebben we tenminste twee keer per jaar een voortgangsgesprek over jouw MOP samen met jouw ouders/verzorgers.
In Presentis worden bijvoorbeeld afspraken vastgelegd zoals: jouw start- en groeidocument, jouw persoonlijke leerdoelen, ontwikkelgesprekken met jouw mentor, jouw beoordelingen van leerlijnen en competenties, jouw stages, eventuele extra ondersteuning en jouw aanwezigheid. Zo bouw je jouw portfolio op door de jaren heen en deze dient als onderlegger voor jouw eindgesprek voor jouw PrO Diploma.
Met de invoering van Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 zijn we als Praktijkonderwijs verplicht om voor iedere leerling een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op te stellen. In dit plan staat de uitstroombestemming, de bevorderende en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften van de leerling.
Het primaire doel van het OPP is de ontwikkelingskansen van jongeren te optimaliseren: het belang van de jongeren staat voorop. In het ontwikkelingsperspectief beschrijft de school de doelen die een leerling kan halen. Tevens staat hierin de extra ondersteuning beschreven. Het biedt handvatten waarmee de docent het onderwijs kan afstemmen op de behoefte van de leerling. En het laat zien waar de school samen met de leerling naartoe werkt. Als Praktijkonderwijs Zutphen hebben we ervoor gekozen om het OPP een onderdeel te laten zijn van het Mijn Ontwikkel Plan van de leerling zelf.