Niveaugroepen

Leren op je eigen niveau en tempo
Je krijgt bij ons op school les op het niveau en in het tempo dat bij jou past. Dit betekent dus dat je grotendeels je eigen programma volgt. Je wordt geplaatst in een PRO of PRO-PLUS klas. Het grote verschil tussen deze klassen is het tempo, het niveau van de lesstof en de methode van beoordelen. In een PRO-PLUS klas krijg je iets moeilijkere lessen die aansluiten bij VMBO-BB. Voor allebei de klassen geldt dat we steeds kijken naar wat jij nodig hebt en hoe jij het beste kunt leren. Zo passen we het programma aan op jouw talenten.

Plaatsing
Je wordt geplaatst in een PRO of PRO-PLUS klas op basis van alle informatie die we over je hebben van de vorige school en onderwijskundige rapporten. We kijken naar je wat je kunt leren (cognitieve mogelijkheden) en hoe je omgaat met jezelf en anderen in je omgeving (sociaal-emotionele ontwikkeling).   

Nederlands, rekenen/wiskunde en Engels
Bij ons op school krijg je praktijk en theorievakken. Elke dag staat er Nederlands en rekenen/wiskunde en regelmatig Engels op het programma. Je werkt tijdens deze lessen in niveaugroepen.

Twee keer per jaar doen we een toets om jouw voortgang te kunnen meten. Op grond van de resultaten passen we als dat gewenst is de niveaugroepen en het onderwijsaanbod aan, om zo beter aan te blijven sluiten bij de jouw onderwijsbehoefte.

Structuur
Er zit veel structuur in de theorielessen. Elke les is opgebouwd uit een aantal fasen: terugblik, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. Omdat iedereen op een andere manier leert is er binnen deze structuur ruimte voor jouw manier van leren. Wil je juist snel aan de slag? Of heb je liever wat extra uitleg? Binnen de lessen biedt de docent ruimte en controleert de docent jouw leerproces.

Directe Instructie Model

Tijdens de theorielessen geven wij les volgens het Directe Instructie Model: het Directe Instructie Model is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren.

Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is in het Directe Instructie Model rekening mee gehouden.