In de spotlight Verzorging/Facilitair

07 juni 2021

Vertel, wat doe je zoal op onze school met dit vak?

Vertel, wat doe je zoal op onze school met dit vak?

Meneer David en Juf Karin geven het vak verzorging; op onze school zijn dat allerlei onderwerpen die te maken hebben met zelfredzaamheid.
Er komen verschillende onderdelen aan bod en bij elk onderdeel is een stukje theorie gekoppeld dat specifiek bij dit onderwerp hoort.



Koken

Je leert koken zoals je thuis ook een maaltijd bereidt. Hierbij houd je rekening met de Schijf van Vijf en het werken met verse producten. We werken zo min mogelijk met pakjes en kant-en-klare producten. We hebben een counter waar we in de pauze gezonde broodjes verkopen; deze worden tijdens de les bereid door de leerlingen.
De boodschappen die nodig zijn voor de kooklessen en/of de countervoorbereidingen worden voor een deel door de leraar gekocht. Regelmatig worden leerlingen voor boodschappen naar de winkel gestuurd.

Wasverzorging

In de verschillende schooljaren komt alles aan bod wat met wasverzorging te maken heeft. Je kan denken aan het sorteren van de was, symbolen lezen, strijken, hand-/wolwas en  b.v. het drogen van de was.  

Naaien

Hierbij leer je b.v. de rijg- en stiksteek, het aan- en afhechten van een draad, maar je leert ook een knoop of lusje ergens aanzetten en iets omzomen.
Schoonmaken. Hier kun je denken aan het reinigen van de keuken, kastjes, deuren, ramenlappen, vloeren reinigen. Ook komen b.v. het ontkalken van de waterkoker, het reinigen van een radiator of koelkast aan bod.

Voeding

Tijdens deze lessen behandelen we de Schijf van Vijf.
Er wordt aandacht besteed aan wat je als ontbijt, lunch of tijdens het avondeten eet. Wat zijn verantwoorde tussendoortjes en waar komen de producten vandaan? Wat is biologisch en wat is het verschil tussen b.v. de AH en een Turkse kruidenier?

Milieu

Thema’s die tijdens de lessen worden besproken zijn: wat is zwerfafval, wat wordt bedoeld met de plastic zee, hoe gaan we zelf om met afval? Denk aan het scheiden van afval. Maar ook hoe wordt afval verwerkt en wat gebeurt ermee?

Persoonlijke verzorging

Hier behandelen we door de verschillende schooljaren verschillende thema’s. Je kunt denken aan gezichts-, hand-, mond- en haarverzorging. We bespreken het onderwerp: wat doe je zelf aan persoonlijke verzorging? Wat betekent hygiëne en welke kleding trekken we aan bij bepaalde gelegenheden? Onderwerpen die met seksualiteit te maken hebben, komen ook aan bod.



Je kan veel kanten op met dit vak. Wat kun je allemaal worden als je deze richting kiest?

Het draait bij het vak verzorging voor de leerjaren 1 t/m 3 vooral om de zelfredzaamheid. Als leerlingen het vak verzorging erg leuk vinden, maken ze vaak de keuze om in leerjaar 4 voor de richting facilitair te kiezen. Daarna is er de mogelijkheid om door te stromen naar de opleiding facilitair en dienstverlening. Vaak kiezen de leerlingen voor facilitair, omdat ze het leuk vinden om te zorgen en om iets voor een ander te betekenen. Dit kan in de facilitair, (ouderen-) zorg en dienstverlening

Wat is een mooi voorbeeld van een (oud-)leerling van onze school?

Het mooiste om te horen van oud-leerlingen is, dat  wanneer ze ontdekken waar hun passie op werkgebied ligt, zij zoveel meer bereiken dan wat ze eigenlijk verwacht/ of voor ogen hadden. Dat ze laten zien dat je ècht iets kan bereiken (soms met een kleine omweg) als je vertrouwen hebt in jezelf.

Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt in dit vak?

Het is eigenlijk niet gek te noemen; het mooiste wat wij aan onze richting vinden, zijn de open en oprecht eerlijke gesprekjes die wij voeren, het vertrouwen en respect dat er naar elkaar is.