Excursie Oranjehotel en bezoek aan de Tweede Kamer der Staten Generaal

14 februari 2020

Busreis: We vertrokken maandagmorgen 2 februari om 07:00 uur op school met de bus, als eerst naar het Oranjehotel en daarna naar de Tweede Kamer.

Wat hebben wij gedaan in het Oranjehotel?

Toen we binnenkwamen in het Oranjehotel gingen we in een kleine ruimte zitten en kregen we een film te zien over mensen die de gevangenis overleefd hadden. Toen de film afgelopen was, kregen we uitleg over de plattegrond van het gebouw en waar we alles konden vinden. Daarna kregen we een audioset waarmee wij konden luisteren naar de verhalen in het gebouw.

We kregen de tijd om rond te lopen in het gebouw en alles te luisteren en te bekijken. Je kon kijken in cellen en naar filmpjes die op de muur werden afgespeeld. Bij elk stuk in het museum stond een luisterfragment waar je naar kon luisteren. Er is 1 cel bewaard zoals die vroeger was. In de film werd uitgelegd dat ze door middel van kloppen op de muur contact met elkaar kregen. Ze schoven de tafels van de muur en konden elkaar zien door een gleuf.

Na het Oranjehotel hadden we tijd over om naar het strand te gaan. Op het strand hebben wij foto’s gemaakt en gewandeld. Er stond wel veel wind. Daarna zijn we allemaal naar de Mc Donalds gegaan om wat lekkers te gaan eten.
Na het eten zijn we nog even de pier op gegaan om foto’s te maken en alles nog even te bekijken vanaf de pier.

Tweede Kamer

We gingen naar de Tweede Kamer, maar moesten even zoeken waar we heen moesten. Toen we in het gebouw waren, moesten we met de trappen naar een lokaal waar we in groepjes van vier moesten zitten.

De opdracht was om een eigen politieke partij te verzinnen en daarna huizen in een stad neer te zetten. We moesten allemaal stemmen op de gebouwen die ieder groepje had gekozen. Uiteindelijk kwam er een stad uit.

Na deze opdracht hadden we een pauze en liepen we naar de Tweede Kamer toe. Toen we in het gebouw van de Tweede Kamer waren moesten we door beveiligingspoortjes heen en onze spullen in de bak doen die door de scan heen ging.

We kwamen in een groot gebouw en moesten met de roltrappen naar de derde verdieping. Daar zit de Tweede Kamer.

In de Tweede Kamer moesten we stil zijn en op de achterste groene stoelen gaan zitten. Toen iedereen er was mochten we vragen stellen en kregen we uitleg over waar iedereen zit.

Toen we op het Binnenhof liepen, kwam minister president Mark Rutte over het plein lopen. Juf Merel kon nog snel een foto maken!